Jag kan konstatera att införandet gick inte som planerat och vi kämpar fortfarande med att få det att fungera som vi vill. Beslutet att införa nytt system togs förra mandatperioden av den gamla majoriteten, men vi var alla överens om att vi behövde byta system. Så vi valde att hänga på 8 andra regioner som hade gjort en upphandling tillsammans. Planeringen av införandet har pågått sedan dess och vi i regionstyrelsen blev först involverad på riktigt när det väl infördes.
Vi fick signaler innan införandet från de privata vårdgivarna i länet att det skulle bli problem. Örebro som var före oss skickade däremot inga signaler att det inte fungerade. Nu när våra medarbetare har reagerat och sagt ifrån så får vi veta att de andra regionerna har samma problem som oss.
Hur kunde det då bli såhär?
Några saker som ändå är slående. Utbildningarna man genomförde gjordes inte i en miljö som liknade det som vi sedan skulle ha hos oss, märkligt. Jag har själv tittat på de utbildningsvideos som finns för att lära sig och jag förstår att sitta och titta på hur man gör alla klick i två timmar inte hjälper dig när du väl sitter med ett annat system sen när det väl körs igång.
Man kan konfigurera detta system på många olika sätt och jag kan konstatera att man inte har konfigurerat systemet utefter våra vårdprocesser och rutiner. Man har tagit fram ett gemensam sätt med övriga regioner och då är det inte anpassat för hur vi har jobbat. Man passade också på att införa andra nya rutiner och arbetssätt samtidigt vilket inte var så genomtänkt kanske. Kanske hade varit bättre att konfigurera utifrån hur vi jobbar och sedan när vi har systemet på plats så kan man skruva på arbetssätten, men det är lätt att vara efterklok.
Det saknas också mycket när det gäller mallar och sådana delar som vi nu försöker komma i kapp med.
Systemet var väldigt segt i början och man har inte riktigt kommit tillrätta med prestandan än. Det tar lång tid att byta vyer och gå mellan patienter vilket såklart ökar på vår administrationstid.
När vi väl införde detta så var jag ute och fick det visat för mig vilka brister som fanns. Jag har suttit ned med förtvivlade medarbetare och sett hur man tvingas göra hur många klick som helst för att göra en enkel sak som förr bara var några enkla moment.
Samtidigt har jag varit i Skutskär på vårdcentralen där och sett hur bra det kan fungera. Så Cosmic behöver inte vara fel utan det är mer hur vi har konfigurerat och implementerat det.
Jag har även suttit ned med ansvarig och gått igenom de fel som rapporterats in och haft dialog med leverantören. Vi har även gjort släppt på vissa saker som man kan vänta med att göra i vården, detta för att skapa så mycket tid som möjligt till att ta hand om patienter och dokumentera.
Tyvärr har detta inte räckt, kanske har det hjälpt till viss del men inte tillräckligt, utan vi ser hur antalet oskrivna diktat växer och hur mycket vi tappar i produktion.
Vi har utökat antalet personer som jobbar med systemet och vi har tagit in timanställda i vården för att hinna med, men det har inte räckt fullt ut.
Sedan finns det saker i Cosmic som är mycket bättre. Vi går nu äntligen från att skickat pappersremisser och faxat dem till att kunna skicka digitala remisser. Det går även att göra till andra regioner vilket inte var möjligt tidigare. Vi får en läkemedelslista för patienterna istället för som vi haft flera, även om den inte fungerar optimalt än. Vi tar bort flera system och ersätter med ett så fler delar blir integrerade. Vi får ett system som kommer utvecklas framöver med bl.a. AI som det gamla inte kunde. Så det finns helt klart saker som blir bättre och alla medarbetare är inte missnöjda, även om många är det.
Vad gör vi för att lösa problemen nu?