onsdag 17 augusti 2016

Städning och sponsring på första regionstyrelsemötet

Idag hade vi det första regionstyrelsemötet i ett blåsigt och regnigt Gävle, det märks att hösten är på ingång. Det var ett ytterst kort styrelsemöte där vi bl.a. fick redovisat läget inom städning på sjukhusen. Förra året bytte regionen städleverantör till ISS som fick uppdraget att städa våra sjukhus. Samtidigt valde vi att höja kraven på städkvalité och har nu bland de tuffaste städkraven i landet. På dagens styrelsemöte fick vi en lägesrapport och läget är fortfarande bekymmersamt. Man har inte, som man lovat, lyckats få ordning på organisationen och har svårt att rekrytera medarbetare. Kvalitén har visserligen blivit bättre och vi har idag bättre städkvalité än tidigare men vi är inte nöjda.

Vi hade även ett ärende uppe om Regionens deltagande i SM-veckan i Söderhamn som kommer gå av stapeln 30/1 till 5/2 nästa år. Vi fick information om detta före sommaren och ställde då en rad frågor, men har ännu inte fått relevanta svar på dessa.

Man vill marknadsföra Region Gävleborg för att göra länet mer attraktivt. Intressant med detta är att man ska marknadsföra en region som man vill avskaffa till 2019. Något annat syfte har man inte redovisat.

Man tror att det ger en bra exponering av Gävleborg om man satsar på detta evenemang, man hänvisar till att det nämns i över 2000 artiklar från detta men det man missar då är att man rapporterar från SM-veckan i Söderhamn, inte SM-veckan i Gävleborg. Det är alltså Söderhamns kommun som exponeras och varför ska regionen betala för det. Det finns inte heller några medel avsatta för marknadsföring/sponsring i regionens budget.

Jag förstår att kommunen är med i ett sådant arrangemang men vad vinner regionen på detta utöver att ett av länets kommuner stärks. Vilka fler evenemang ska man sponsra framöver och vilka belopp är s-ledningen beredd att avsätta till all denna sponsring?

Om nu regionledningen har kommit på att sponsring är ett bra sätt att göra länet attraktivt så har man absolut ingen strategi. Man lägger miljontals kronor på enskilda evenemang utan att ha tänkt till ordentligt. Vad är det som gör just SM-veckan till den bästa satsningen på 3,3 miljoner kronor? Tidigare har man satsat stora belopp på Almedalen och egna GÖRT-dagar med samma motivering, marknadsför och stärka länet. Ingen utvärdering eller uppföljning sker och frågan är om man kommer göra det efter denna nya miljonsatsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar