tisdag 14 april 2020

Ingen påstigning i de främre dörrarna på X-trafiks bussar, vem har bestämt det?

Nu har Region Gävleborg, oklart vem, bestämt att de främre dörrarna på våra bussar inte ska användas och att man måste kliva på bussen i de bakre. Detta för att skydda förarnas arbetsmiljö och motverka den oro som de känner för att bli smittade av Corona-viruset.

Man har också bestämt att man nu måste köpa sin biljett innan man kliver på bussen, detta genom X-trafiks app i mobilen eller via våra inköpsställen. Det man ska känna till är att det finns endast ett inköpsställe och det är vid Rådhuset i Gävle. Ofta tar man ju bussen där man bor och åker in till centrum(om man bor i Gävle d.v.s.), och då blir det svårt om du först måste åka in till Rådhuset för att köpa själva biljetten för att sedan ta sig hem och kliva på bussen hemma. Ännu mer absurt blir det om man bor någon annan stans än i Gävle.

Man kan visserligen köpa sin biljett via appen i mobilen, men det är inte alla som kan hantera det och alla vill inte installera och använda appen. Hur gör man dessutom om man har reskassa och laddat sitt kort i förväg, och hur ska man ladda det igen när det ska fyllas på. Har man månadskort så ska det också köpas i butiken vid Rådhuset i Gävle(eller via den hopplösa hemsidan och webbutiken där).
Jag förstår att man känner oror bland chaufförerna, men frågan är om det inte finns någon annan lösning. Kan man lösa det i våra matbutiker med plexiglas vid kassorna så kan det väl vara möjligt att göra det i bussarna också. Eller så kan man utrusta chaufförerna med munskydd, visir och handskar, så som vi skyddar våra medarbetare i vården.

Till detta så kommer operatörerna får problem. De får betalt per påstigande på bussen och har man ingen som registrerar passagerare och läser av biljetterna så blir ersättningen fel till bussbolagen, ingen påstigande med giltig biljett ingen ersättning. Och jag tror inte de i dessa tider har så god ekonomi att de kan undvara den intäkten, så frågan är hur de ska kompensera bussbolagen för detta.

Är det så att man nu kliver på bussen och inte har haft möjlighet att köpa någon biljett innan och det blir en flygande biljettkontroll så är frågan hur en sådan ska gå till. Om inte chauffören kan kolla biljetten hur ska biljettkontrollanten kunna göra det med tanke på sin arbetsmiljö. Ska man dessutom ta ut böter för en person som nekas att köpa biljett enligt de beslut som fullmäktige har tagit så blir det märkligt och helt oacceptabelt. Jag förväntar mig nu att all sådan biljettkontroller upphör och inga böter ges ut för den som inte kunna köpa biljett på bussen.

Är det någon som får en sådan bot så vill jag att de hör av sig så ska jag personligen hjälpa dem att driva en process mot regionen. Sedan skulle jag välkomna om någon invånare i regionen överklagar denna hantering så vi juridiskt får det prövat, gäller fullmäktiges beslut eller inte.
Själv kommer jag sluta åka buss till dess att man kan betala för biljetten på bussen.

2 kommentarer:

  1. Bussförare ska befrias från ansvar för färdbevis och viseringsansvar.
    Många fd bussförare som utbildar sig till lokförare säger att det bästa är att slippa allt ansvar färdbevis och spott, hot och misshandel kopplat till det.

    Politiker och särskilt moderatpolitiker har ingen aning om hur det är att vara Bussförare och hur mycket öppen visering/påstigning I valfri dörr där biljettkontrollanter sköter viseringen skulle höja statusen på yrket.

    Anledningen till Bussförare inte är populärt bland yngre är för att man förutom säkerhets ansvar ska vara passkontrollant, säljare, dörrvakt, entrevärd, receptionist, kassabiträde och fordonsförare.

    Politiker som säger att en buss är samma sak so. En kassaskåp borde avgå! Varför? För att en buss väger flera ton och om bussföraren får huvudvärk pga plexiglas så kan det gå illa. Dessutom har personal på Ica lättare än bussförare att ta rast enligt schema.

    SvaraRadera
  2. Lokförare har högre lön än bussförare trots färre ansvarsområden och det är därför få söker sig frivilligt till bussförare. Dessutom använder många bussförare tid från sina obetalda raster till att visera färdbevisen, och det gäller i hela Sverige. Och att alla måste kliva på fram tar tid och det ökar risken för konflikter resenärer emellan och tycker Moderaterna att bussförare ska jobba gratis övertid för att reda ut konflikter resenärer emellan pga bussköer? Och Moderaterna samt kristdemokraterna tycker bussförare ska vara regionernas ekonomi ansvariga genom att dem kontrollerar färdbevis.

    Jag tränger mig självklart före I bussköer för många behandlar bussen som ett varuhus där "man kan ta sin tid" med att köpa biljett i mobilen elle leta efter kortet.
    Men det är inte mitt fel om någon blir arg på mig för att jag tränger mig före I kön, det är Moderaterna och Kristdemokraternas fel.

    SvaraRadera